Myst Online : Uru Live

MOUL

 

Ez a kis ismertetés eredetileg azok számára készült, akiknek már ismerős a Cyan Uru - Ages Beyond Myst (ABM) illetve a kiegészített Uru - The Path of the Shell (TPOTS) nevű CD játéka valamint a Myst sorozat és kíváncsiak, hogy mi is történik az interneten elérhető sokszereplős Myst Online : Uru Live (MOUL) berkeiben. Mint (köz?)ismert, a Cyan először 2004-ben szándékozott elindítani az Uru online változatát, azonban még a nyilvános béta fázisban leállították az egész projektet technikai és egyéb problémák miatt. A GameTap által 2007-ben szponzorált és újraindított MOUL Magyarországról hivatalosan nem volt elérhető, 1 év múlva pedig megint leállt. Talán még az is ismert, hogy 2010 február elején a Cyan ismét elindította a MOUL-t, ezúttal ingyenesen, szabadon, azonban csak passzívan, fejlesztés és új fejezetek hozzáadása nélkül.

A dolgok időközben bonyolódtak a "fan" Korokkal, vagyis a rajongók által készített világokkal. Ezek vagy letölthetők és beleilleszthetők a MOUL Koraival együtt a régi CD-s Uru játékba, vagy sokszereplős módban online is játszhatók néhány szintén ingyenes "shardon", szerveren.

Cyan hivatalos MOUL Fan Korok
offline
MOUL + fan Korok
online szervereken

 

A Cyan hivatalos online MOUL-ja

A Cyan MOUL-ja itt érhető el, pontosan le van írva, miként kell accountot csinálni és az installert letölteni.

Egészen újoncok részére, akiknek minden ismeretlen és belépve az online Uru-ba csak téblábolnak, hogy mit is kellene tenni, és hogy működik az egész, itt van a magyar segítség és végigjátszás.

Itt nem akarnék hosszas fejtegetésekbe és morfondírozásokba bocsátkozni az Uru mint MMORPG-ról, a beleerőltetett RPG elemekről, a DRC (D'ni Helyreállítási Bizottság) szerepéről, ezt már megtettem a Myst Világ és a PC Dome lapjain, másrészt az aktualitását is elvesztette. Itt csak konkrétan összefoglalnám, hogy milyen változások és újdonság adódtak eddig a CD-s offline Uru játékhoz képest.

Újdonságok Relton

A játékbe először belépve azonnal "haza", az égben lebegő Reltóra érkezünk (különbség az offline Uru-tól) és egy kútgyűrűszerűség ötlik a szemünkbe. Nem sokat kezdhetünk vele, azonban ahogy megoldjuk a már ismert klasszikus Korokat (világokat), majd az újabbakat is, egy-egy lassan forgó gyűrűt vagy gyűrűdarabot kapunk ajándékba, Egyre magasabban gyülekeznek a "kút" fölött, a végcél egyelőre ismeretlen. Az égi sziget közepén levő oszlop rejti a sivatagba vezető könyvet, ennek megoldása után megkapjuk az offline változatból is imert alapkorokat.

A sivatagban egy Relto-lap jóvoltából kapunk egy hidat és egy kő naptárkorongot az egyik apró szigetre. Valamelyik Uru Korban havonta felbukkan egy lidércfényszerűség, amit ha sikerül megtalálni majd megérinteni, akkor kapunk egy pislákoló kőmécsest a naptárkorongra. Tizenkét hely van - ha valaki megszerzi mind a tizenkét mécsest, akkor valami nyilván történik...

Egyre több Relto lapot lehet találni szerteszéjjel a Korokban, ezekkel a szigetünket mind jobban átformálhatjuk - pad, őszi fák, pillangók, dús fű stb.

Az alapkorok

AZ offline Uru-ból is ismert alapkorok (Gahreesen, Teledahn, Eder Gira és Eder Kemo, Kadish) változatlanok.

Eder Delin és Eder Tsogal

Két új nagyon szép Kert Korral, vagyis világgal bővült az Uru univerzum. Eder Tsogal nem túl nagy, de szép, több kis tavacskával, szökőkúttal és szélben hullámzó dús fűvel egy völgyben. Eder Delinben ködös és örökös rózsaszín hajnal van és az évszakok is változnak, időnként leesik a hó. E két Korban található Uru első olyan feladata, ami csak több játékos összmunkájával oldható meg. Mindkét Korban hét spirálmintás vászon és egy vasajtó van a sziklában. A vásznakat megérintve az ajtón különböző spirális minták fénylenek fel. A vásznakat bizonyos, a mintáktól függő (és minden újrakezdésnél változó) sorrendben kell megérinteni egy adott időn belül, hogy az ajtó kinyíljon és a jelenlevők továbbjuthassanak egy bahro barlangba. Nem túl egyszerű kibogozni a sorrendet, hét-nyolc ember és a legjobb esetben is 1 óra közös szenvedés kell a rejtvény megoldásához. Ha bejutunk a barlangokba, a jutalom egy reltoi kútgyűrű.

A kutatóállomások Kora

Sehol sincs utalás a Kor vagy a bolygó nevére, csak a kutatóállomásokéra. A d'ni városi múzeumban taláható könyvek egy-egy zárt, gömbalakú kutatóállomásra teleportáltak. A kinyitható ablakokból sarkvidéki táj (Dereno), trópusi őserdő (Negilahn), egy homokviharos, köves sivatag (Payiferen) látható, a lerobbant Tetsonot pedig valahol a tenger felszíne alatt lehet. A bolygó térképe is a birtokunkba jutott, bejelölve benne benne a négy elérhető és még további ismeretlen állomásokat. Az állomásokon sok tennivaló nincs, bámulhatjuk a kinti világot és a nagynéha megjelenő állatokat, hangszórókon hallgathatjuk a kinti hangokat. Mindegyik állomáson naponként egyszer egy percre megnyílik egy fénylő térkapu, amin belépve ismét egy-egy bahro barlangba jutunk. Hogy mikor nyílik meg a térkapu? A konkrét megoldáshoz tisztába kell jönni a d'ni időszámítási rendszerrel és időegységekkel, a bolygó napjának a hosszával, a térkép koordinátái alapján ki kell számolni az állomások helyi idejét stb. A Cyanra jellemző nem könnyű és hosszadalmas feladat, aki kedveli az ilyet, az segítség nélkül 1-2 hétig elbíbelődhet vele, sokat várakozva a képernyő előtt. (Tipp: kezdetnek érdemes Payiferen-re sokszor ellátogatni.) Jutalmul ismét egy kútgyűrűt kapunk. Aki a könnyebb és gyorsabb megoldást választja, az interneten több naptárt is találhat, amely megmutatja földi helyi időben, mikor várható egy-egy térkapu megjelenése.

Minkata

A következő feladat a Minkata nevű Korba van beágyazva. A feladat agyafúrtságával a Cyan ismét kitett magáért. Minkata egy hatalmas porviharos sivatag (tényleg nagy, vagy 20 perc egyik szélétől a másikig szaladni), az égen három nappal, az érkezési helyen egy csontokból és bőrből felépített primitív sátorféleséggel, a tetején egy szélrózsával, alatta egy hieroglifákat tartalmazó nagy kővel, körben közelebb-messzebb néhány zászlóval, amin számok vannak. Ja igen, a D'ni könyvtárában egy füzet is található, amiben öt lapon át furfangos módon számok meg irányok vannak párosítva. Na ebből kell kiokoskodni, hogy mi a teendő. A lényeg, hogy a füzetben levő adatok öt útvonalat jelölnek ki a sivatagban. De hogy tájékozódjunk? A három árnyékunk segítségével, amelyek egy-egy meghatározott irányba mutatnak. Persze valahogy kalibrálnunk kell a lépteinket és a megadott távolságokat is... Sok hajtépés után öt barlangot találhatunk, bennük egy-egy kőlappal, amiket megérintve működésbe lép a jellegzetes mystes teleportálás és egy párhuzamos dimenzió sivatagjában találjuk magunkat, éjszaka. Ekkor el kell indulni egy bizonyos csillagkép felé (persze előzőleg rá kellett jönni, melyik felé), hogy találjunk a sivatagban egy fénylő jelet... stb... stb... Miután mindent ötször végigcsináltunk, eljutunk egy bahro barlangba és kapunk jutalmul egy újabb kőgyűrűt az égi szigetünkre. Ügyes emberek találhatnak a sivatagban egy jutalom focilabdát is – uh... keresett már valaki egy labdát a Szaharában?

Kirel

A Kirel nevű Szomszédság (Neighborhood) is ismert már az egyszemélyes Uru-ból, most azonban egész más viszonylatban jelent meg. A játékba bevitt RPG elemekhez kapcsolódóan ezt szánja a DRC az új d'ni Céhek központjául – vagyis arra bíztatja a játékosokat, hogy alakítsanak csoportokat (Írók Céhe, Felügyelők Céhe stb.). Egyelőre öt Céha asztala jelent meg, rajtuk ismertetésekkel, választható pólókkal stb.

Er'cana

Kisebb változtatásokkal megjelent a Látnok Szentélye és az onnan elérhető az Er'cana nevű Kor is. Er'cana, a kanyonban levő gyárral már ismerős lehet mindenkinek, aki végigjátszotta a teljes egyszemélyes cd-s Uru-t. Erről ezért nem sokat írnék. Talán emlékszünk még rá, hogy befejezésül valamilyen nagy tablettákat kellett csinálni és a földalatti d'ni tó vízébe ejteni. A tabletták tulajdonképpen a tó világító algái számára tápanyagokat tartalmaznak, úgyhogy minél többet kell belőlük gyártani, hogy a d'ni tó kikötőjében álló fénymérő ketyere minél nagyobb értéket mutasson idővel. Megmaradt a kétszintes bahro-barlang is, és szerepe, Ahnonay-jal való kapcsolata is hasonló.

Jalak Dador

Ezt a Kort az egykori d'niak valamilyen sport vagy vetélkedő céljára használták. Maga a játéktér, az aréna működőképes, de az egykori játékszabályok ismeretlenek. Ezért a mai felfedezőknek, vagyis játékosoknak kell a szabályokat kitalálni. A lényege: az erőtérrel körülvett aréna 5x5 mezőre van osztva; a mezők tulajdonképpen oszlopok, amik emelhetők és süllyeszthetők. A legegyszerűbb játékban két játékos lép be, kapnak egy-egy fénylő kockát a saját sarkukban. A cél, hogy a kockánkat eltologasssuk az ellenfél sarkába. Közben az oszlopok emelhetők ás süllyeszthetők, hogy az ellenfél kockájának mozgását akadályozzuk, a miénket meg segítsük. Lehet többen is játszani, a játéktér oszlopait induláskor véletlenszerűen beállítani, kockák helyett gömböt vagy más idomot kérni, stb. Persze nem muszáj jétszani – az egész tulajdonképpen valami hatalmas építőkocka játékra emlékeztet, aki szeretett legózni gyerekkorában, az egymaga is jól elszórakozhat vele. Nem rossz, de az ízlések és pofonok elve alapján sokan vannak akik 10 perc múlva unalmasnak tartják, mert nincs benne semmi rejtvény vagy kaland elem.

Ahnonay, K'veer és Myst

Megjelent a TPOTS-ból már ismert agyafúrt Ahnonay is, két kicsi, de nagyon lényeges változtatással: ahhoz, hogy ezt a Kort és Ercanát befejezhessük, kétszer is egy segítőtársra van szükségünk. A kétszintes bahro-barlangot egy Ercanán készített tablettával megvilágítva megtudhatjuk a titkos kódot, amelynek segítségével – némi kerülőúton – eljuthatunk a K'veer szigeten levő kastély pár nagyon szép termébe és onnan tovább a Myst sziget lerobbant könyvtárába.

 

Nyugodjék békében
Azt hittem, hogy a fenti ismertetést még hosszú ideig folytathatom, de vége lett. 2008. február 4-én (kísérteties módon pontosan ugyanazon a napon, mint 2004-ben), a GameTap bejelentette, hogy nem támogatja tovább az online Uru Live-t. Pontosan 4 évvel az Uru első bukása után, a második nekifutás is így végződött. A hivatalos indoklás szerint nem volt kellő számú előfizető. Az Uru sorsát ez minden bizonnyal végleg megpecsételte. Nem valószínű, hogy harmadjára is szponzorálná valaki a Cyant egy újabb próbálkozás erejéig. A probléma gyökere nem a Cyanban és GameTap-ben van, legalábbis egyrészt. Ez a kísérlet megmutatta, hogy egyszerűen nincs tömegigény egy ilyen erőszakmenetes alternatív kalandjátékra, online világra. Míg a Warcraft vagy Second Life százezreket, milliókat vonz, addig az Uru 8-10 ezer játékosa nemhogy gazdasági haszon termeléséhez, de még az önfenntartáshoz sem elég.

(2008 tavasz)
Az egyetlen remény, hogy talán a korábbi Until Uruhoz hasonlóan, a Cyan lehetővé teszi, hogy az Uru magánszervereken ("shardokon") fusson. Másrészt, vannak, akik nem hivatalosan ugyan, de világok készítésével foglalkoznak. Ezek kiegészítésként hozzáadhatók a CD játékhoz (TPOTS), úgyhogy az Uru barátok előtt talán még van egy kis reménysugár.

(2008 nyár)
A Cyan bejelentette, hogy a jogokat visszaszerezte a GameTap-től és legkésőbb 2008 végéig ismét beindítja MORE néven az egykori Until Uru-nak megfelelő online hozzáférést – vagyis ők már semmi újat nem csinálnak, de a meglevő Korokban lehet barangolni, ismerkedni. Később azért talán lesznek új, felhasználók készítette Korok is.

(2008 ősz)
Az általános gazdasági válság következményeként a Cyan bejelentette, hogy a MORE projectet finanszírozási gondok miatt meghatározatlan időre felfüggesztették.

(2008 tél)
December közepén a Cyan közölte, hogy az Uru-t a public domain-be helyezi. Magyarul, a Cyan levette a kezért róla, nem szándékozik a jövőben foglalkozni vele, de nem akarja, hogy kárba vesszenek az eddigiek. A program kódok, a fejlesztői eszközök stb. szabadon elérhetők lesznek, bárki indíthat saját Uru szervert és csinálhat új Korokat. Hát meglátjuk, mi lesz belőle.

(2009 december)
Semmi látható haladás, a nyílt forráskódosítás nehezen halad.

(2010 február)
Mint az elején is írtuk, ismét elérhető az online Uru! Ezúttal teljesen ingyenesen, bárhonnan a világról. Klikk

 

Játékosok készítette Korok (Fan made Ages)

(2009 tavasz)
2008-2009 során kezdtek megjelenni a fanok saját Korai, amit egy kicsiny, de lelkes társaság tagjai készítettek/készítenek. A Korok egy része csak kísérleti, mások már komolyabbak. Egyeseknek a textúrái még nem az igaziak, de lehet bennük tenni-venni, egyszerűbb feladatokat megoldani. Mások nagyon szépen néznek ki, de csak sétára, bámészkodásra valók. Az "igazi" Kor még elég kevés, de az edigiek bíztatóak.

Alább néhány kép látható e Korokból mutatóban, egyszerűbbek és jobbak.

Niveerah az egyik első nagyon szépre sikeredett Kor volt. Tessék csak
megpróbálni a labdát átrugdosni a hegyek közötti völgyeken!
Paahkweh egy apró lebegő sziget az égben, néhány sziklábavájt teremmel.

Takla Makan - sivatag piramisokkal, templommal és földalatti járatokkal. Szintén egyike az első magán Koroknak. Az alkotók főleg az interaktivitás technikáját próbálgatták, a texturák talán emiatt nem a legélethűbbek.

Ahra Path egy labirintusszerű hatalmas, rengeteg telekre felosztott város a fejlesztők számára, egyfajta versenyterep. Egy-egy telket bárki "kibérelhet" és szabadon építkezhet rajta.

Jonae Hood - földalatti tekergés után repülő vitorlás Odema - kellemes séta

  (2009.4.18)
 
Bimevi egy apró, de nagyon szép, díjnyertes Kor Box Age egy kis kísérleti Kor

Zephyr Cove nappal és éjjel. Igazi habos hullámok, beach, meg persze egy veszélyes barlang.

Ragyogó megvalósítás, telibetalált misztikus hangulat jellemzi Fens mocsarát. Az egyik legjobb munka eddig, akár a Cyan is csinálhatta volna.

Maw - ügyesség mindenek előtt. Egy barlangrendszeren kell ugrálva végighaladni.
Le ne ess!...

Bimevi és ez a két utóbbi Kor Whilyam és társai alkotása. Gratulálunk!

  (2009.10.03)
 
Sonavio központjába eljutni eléggé fejtörős dolog.

Eder Licinus. Függőkert a hegyoldalban, a távolban egy függővasúttal elérhető (még megépületlen) palotával Ulteemah.

  (2009.11.27)
 
Egy újabb apró, de nagyon szépen sikerült Kert Kor, Fahets Torilacha alagútjai szépen sikerültek, de a külvilágon még van mit javítani.

Rell'to szürrealista égben lebegő szigetei a spirális sziklatornyokkal.

  (2010.10.18)
 
Backgammon és Dáma - óriási működő játéktáblák, bár csak focizva lehet játszani rajtuk. D'ni templom Fehnir háza, egy apró lakás a D'ni barlang falában.

Adraelben több megoldandó feladat is van, míg megtaláljuk az elveszett főhősnőt. Nagyon jó!

  (2011.10.10)
 
Llantern - egy alkonyati öböl a sziklák rejtekében. Stonehenge az égben lebegő sziklákon. Kétségkívűl nem Föld-típusú bolygón van Eder Taygahn.

Walking Maze - légi útvesztő a kék ködben. Relativity - bolyongás a kifacsart geometriájú Escher-házban. Telitalálat!

 

Crowthistle világa

A Cyan az Uru grafikai motorját felhasználta egyéb projektekhez is. Ilyen egy fantasy könyvhöz készített CD melléklet is. Cecilia Dart-Thornton: Crowthistle Chronicles – The Well of Tears c. könyvében a CD mellékleten Tir világának két helyszíne található: egy elég nagy mocsári faluban lehet kalandozni, valamint egy hegyoldalban épült Rowan Green nevű faluban lehet naplementekor körülnézni. Semmit nem lehet csinálni, csak járkálni és nézelődni, ezt viszont megéri. Rendkívül hangulatosra, beleélősre sikeredett mindkettő, profi munka a Cyantól. Ezek is importálhatók az Uru-ba.

A Nagy Mocsárban rejtőzködő, lábakon álló labirintus falu.

Rowan Green – a hegyoldalban két nagy vízesés között megbúvó falu.

Még több szép kép látható itt.

Hogyan tölthetjük le és adhatjuk hozzá ezeket a Korokat a már Uru játékunkhoz?

A fan Korok egyenként letölthetők és hozzáfűzhetők az otthoni gépen már meglevő Uru - The Path of the Shell (TPOTS) vagy Uru - The Complex Chronicles (CC) programhoz. Ehhez előbb le kell tölteni egy felhasználóbarát kis programot, a Drizzle-t, ez különböző segédprogramok gyűjteménye. Ennek segítségével először az ú.n. offline KI-t kell importálni, majd utána lehet a fan Korokat is. Importálhatók az online Uru és a Myst V Korai is (ha installálva vannak) is és még sok egyéb plusz is elérhető, jó részük azonban csak fejlesztőknek valók. A letöltött Korokra a reltói könyvespolc alsó sorában és/vagy a Nexusban találunk rá. A KI ugyanolyanná változik, mint az online Uruban, persze bizonyos dolgok most feleslegesek benne.

Drizzle (vagy itt)
A meglevő Korok felsorolása:
Katalógus galéria
Norfren listája
Az Írók Céhének galériája

 

Az Uru és a fan Korok együttesen online módban

Már több ingyenes online Uru shard (szerver) működik, ezek közül egyet ki kell választani, és az ott leírtak alapján eljárni. A lényeg röviden, hogy a gépünkön már meg kell lennie az Uru - The Path of the Shell (TPOTS) vagy Uru - The Complex Chronicles (CC) programoknak. Ezután a leírtaknak megfelelően le kell tölteni az illető shard patcher-jét, kiegészítését, bemásolni az Uru folderbe és elindítani. Előzőleg a shard honlapján accountot kell nyitnunk. Elindítva a módosított Uru cliens programot, a jelszóval beléphetünk.

1 - Deep Island shard
2 - Open Cave shard
3 - Gehn shard

A Korok installálása automatikus - a Relto könyvespolc alsó sorában és/vagy a Nexusban a "Restaurált Korok"-nál találhatók a fan Korok, belépéskor automatikusan letöltődnek.

Az előző offline installálás előnye, hogy szabadabbak vagyunk, az offline KI több huncutságra ad módot (pl. súlytalan mód), ezek egy része az online módnál le van tiltva. Az offline és online játékot külön, függetlenül kell installálni, keverni nem lehet őket.

 

Készítette: Norfren
Utolsó frissítés: 2015. január 24.

PC Dome/Play Dome ismertetés
A Myst és D'ni világ története dióhéjban
Myst és Uru dolgok magyarul
Obduction

All Myst images, text, sound and music Cyan© Worlds, Inc. - All rights reserved Myst® respective Logos® Cyan Worlds, Inc.
No part may be copied or reproduced without express, written permission of Cyan Worlds, Inc.
User made Ages are © of their respective owners.

Mozilla Firefox * böngésző használatára optimalizált