Obduction végigjátszás
Bevezetés
A Myst és az Uru videojáték sorozat alkotója a Cyan, Inc. 2015 augusztusában bocsátotta útjára az Obduction nevű egyszemélyes kalandjátékát. Témája teljesen eltér a Myst világtól, a fantasy rovására több benne a sci-fi elem. Felépítése, hangulata, stílusa viszont eléggé hasonló a korábbiakhoz. A beleélés fokozása miatt a jelenlegi technikai szintet alaposan igénybe veszi, cserébe hatalmas világokban barangolhatunk, fotorealisztikus és valósidejű 3D grafika mellett – ennek az ára természetesen, hogy komoly teljesítményű gép kell hozzá. Egy jobbfajta videokártya nélkül kár belevágni. A program Mac gépekre és Oculus Rift headset támogatással is megjelent, a Sony Playstation kiadás 2017-ben, az Xbox One kiadás 2020-ban jelent meg. Néhány 360°-os állóképet láthatunk itt, egy bevezető videót pedig itt
Mint az az ilyen típusú játékoknál elkerülhetetlen, mindent alaposan meg kell vizsgálni, a leveleket, feliratokat el kell olvasni és meghallgatni a szereplőket. A játék angol, francia, olasz, német, spanyol, orosz, lengyel és japán nyelven élvezhető, a beszédekhez van bekapcsolható felirat. Az alábbi végigjátszásban az irományok és beszédek magyar fordítását is elolvashatod a megfelelő helyekre klikkelve, és tippeket, megoldásokat is találsz. E két utóbbinál spoilerveszély fenyeget! A Még több mezőkben azonban a képek mellett legfeljebb enyhe utalások vagy triviális megoldások lehetnek.
Dióhéjban: egy furcsa mag jóvoltából különös helyre kerülsz, a Föld egy kiragadott darabkájára. Fel kell deríteni a környezetet és sok feladatot megoldani helyben és más bolygókon, míg egy új hazába érkezhetsz. A játékban sok túloldalról bezárt ajtó, nem működő lift, leeresztendő vaslépcső és hasonlók vannak. Emiatt kezdetben sokat kell mászkálni, de ahogy nyílnak az ajtók, egyre több rövid út adódik.
A játékmenet nem lineáris, tehát sok részfeladatot különböző sorrendben lehet megoldani, azonban bizonyos pontokon a továbbjutáshoz bizonyos előzményeket máshol már el kellett végezni. Egy-egy elhamarkodott gombnyomással, stb. pedig elvághatjuk a továbbhaladást, ekkor csak egy korábbi elmentést visszaállítva fejezhetjük be a játékot.
Néhány tanács
Magyar ismertetők
Indulás
Egy hegyi tó partján járkálsz éjszaka. Ahogy haladsz, időről időre Caroline Farley hangját hallod felvételről, amint több részletben elmeséli, hogy miként tűntek el emberek egy fényjelenség közepette 1870 és 1983 között. Te is láthatsz a tó vagy a hegyek fölött egy száguldó fénypontot, majd mikor egy asztalon levő lámpáshoz közelítesz, a fénypont lecsap – egy óriási mag.
Farley beszéde
Egy kanyon végében, egy kis barlangban térsz magadhoz, de a sziklák között itt van az előbbi közvetlen környezeted is. A lámpással gyakorolni lehet, hogyan kell az egérrel a tárgyakat manipulálni.
Hunrath 1.
Vörös sziklák mindenütt, jellemző Utahra vagy Arizonára. De jobban körülpillantva valami határozottan nincs rendben.
Az első lépések
A kanyonban remélhetőleg nem mész el egy "Welcome to Hunrath" feliratú tábla mellett. A kivetítőt elindítva Josef polgármester (Mayor Josef) üdvözöl és egy fehér kerítéses házat ajánl a figyelmedbe, ahol találkozhatsz Farley-vel.
Welcome to Hunrath – Üdvözlünk Hunrathban
Továbbhaladva elérsz a házhoz. A postaládában C.W. aláírással egy Caroline-nak címzett levél van. A levél írója megemlíti, hogy már öt napja várakozik a többiekre, a legrosszabbtól tart, s ha így van, ő hogyan maradt életben? Mindenesetre visszavonul a biztos védelmet nyújtó óvóhelyébe. A ház kertjében újabb projektor található ("Farley's Community Center"). Elindítva Farley elmondja, hogy a hely egyáltalán nem biztonságos, senkiben se bízzunk, s emleget egy C.W. nevű embert is.
Farley's Community Center – Farley közösségi háza
Alaposan járd be a területet, amely egy 130-140 éves lerobbant bányásztelepnek látszik, bár egyes berendezések lényegesen újabbnak, sőt nem földinek látszanak. Több alagút beomlott. Tipp
A településen még további három kivetítő található
Downtown – Belváros
Tree – Fa
The Waterfall – A vízesés
Jobbra a háztól egy kis temetőbe érsz, majd egy furcsa falba ütközöl, egy erőtérbe, amelyen túl nem földi táj látszik. A háztól balfelé elindulva találhatsz egy vörös levelű nagy fát, több bezárt ajtót, viharvert épületeket, egy udvart kék és vörös lézerekkel, valamint egy patakot, a továbbvezető utat egy hídféle zárja el. A kiszáradt vízesés tetejénél semmihez ne nyúlj, mielőtt még mindent meg nem néztél. Az udvaron egy fészerfélében egy páncélajtó rejtőzik. Csengess. Hamarosan megjelenik C.W., meglepődve üdvözöl és a segítségedet kéri.
C.W. – első találkozás
(Ha a feladat teljesítése előtt ismét hívjuk, egyre kurta-furcsábban válaszol.)
Összefoglalva az eddig megtudottakat
Tipp 1
Tipp 2
Tipp 3
Tipp 4
Megoldás
Hunrath túloldala és a generátor
A kapun szerencsésen áthaladva egy kellemes folyóparton haladsz tovább, majd egy nagy szürke kőgömbhöz érsz. Láthatólag egészen más sziklából készült, mint a környezete, és furcsa talapzata van. Egy lépcső vezet fel bele, amely középen kettéágazik. Aztán jobbról egy körbekerített raktártelep van, de bejáratnak nincs nyoma. A kerítésénél viszont van egy pont, ahol összefutnak a villanyvezetékek, sőt innen egy vastag kábel is elindul. A telep túloldalán egy igazi földi benzinkútba botlasz, mellette egy garázs – természetesen zárva, nem messze egy telefonfülke árválkodik.
Még több...
Jó lenne egy térkép. Tipp
Emlékezz, mit kért tőled C.W., mit kell bekapcsolni?
Tipp 1
Tipp 2
Tipp 3
Tipp 4
Megoldás
A generátor beindulása után menj vissza és ellenőrizd az elosztó rajzát. Három helyen nem égnek a fények (garázs, város és rámpa), nyilván valahol még további tennivalóra lesz szükség. Most azonban ismét körül lehet nézni, hátha most már pár ajtó kinyílik. A nagy szürke gömb forgatószerkezete is működik. Kipróbálhatod és igyekezz megállapítani, egy vagy két gombnyomásra mennyit fordul. Előtte azonban figyeld meg az állását és a végén forgasd az eredeti helyzetébe vissza! Ezzel később sokat segítesz magadon.
Talán C.W. is hajlandó ezek után többet elárulni nekünk, itt az ideje újra beszélni vele, először őt keressük fel.
C.W. – második találkozás
C.W. műhelye
Világos tehát a tennivaló. A vörös lézerágyút most már nem éred el, tehát C.W. tanácsa szerint kell cselekedni. De hogyan? Először talán kutasd át C.W. műhelyét a közelben, most már be tudsz lépni. Tipp
Menj fel az emeletre. Itt jó pár olvasnivaló feljegyzést és szerkentyűt találsz, tennivaló is akad. Egyes irományok fontosak, mások kevésbé. Előbb alaposan járd be, mielőtt elkezdenéd a gombokat nyomogatni.
Vizsgáld jól meg a kék lézert. Mintha valami kocsira lenne erősítve.
Rögtön utána egy próba kivetítő van. A gombja sincs túl messze, amivel a felvétel elindítható.
A kivetítő üzenete
Olvasd el az asztalokon levő a papírokat.
A polgármester üzenete
Lezárási lista
A hatástalanító
A kivetítők listája
A tércserélő
A kivetítő
A műhelyben van még egy holografikus kivetítő, amely egy kődarabot mintáz meg. Figyeld egy percig figyelmesen a követ! Egy másik gömbalakú eszköz bekapcsolva kék sugarat bocsát ki. A szerkezetet forgatva valami nagy csattanással felrobban...
Az eddigiekből megtudhattad, hogy Farley házának valami kódja van, hogy a területet hogyan biztosították, ez utóbbiakat nyilván vissza kell csinálni. Szó esett egy villain eredetű eszközről, ami a mofang dolgokat szétcincálja, de a földi dolgokra ártalmatlan (a különböző lényekről később többet megtudsz). Végül kipróbáltad a kék sugarat. Ezekből sejlik már, hogy mit kell tenni.
Tipp
Azonban van még itt fent is tennivaló. Oldalt a nagy hengeralakú energiatárolónál, akkunál van egy fedett kábelcsatlakozás. A vasúti sínen pedig el lehet menni egy víztartályig, ott elég egyértelmű, hogy mit kell tenni a Fa érdekében.
A vörös lézer és Farley háza
Miután leengedted a bányakocsit a kék lézerrel, ideje használatba venni. Szállj be a kocsiba és ismerkedj meg a használatával. A kocsi két módban működik, halad vagy lő.
Tipp 1
Tipp 2
Ezután ügyeskedve olyan helyzetbe kell a kocsival állni, hogy a kék sugárral el tudd trafálni a vörös ágyút.
Tipp
Hurrá, ezzel nagy lépést tettél előre, a membrán szétfoszlott, C.W. szerint a kupola így áthatolható. Tégy próbát. Szaladj el Farley háza és a temető felé, és túl a temetőn (vagy a mellette futó vágányon) menj neki a nem földi lila tájnak... Micsoda meglepetés! Nem az idegen vidékre léptél ki, hanem a kupolán belül vagy valahol máshol. Az új területet felfedezve többször is nézz jobbra le a szikla tetejéről. Mit látsz? Érdekes, mi? Hogy kerülhettél ide?
Még több...
Egy darabig talán megzavarodva futkorászol és el-eltévedsz, míg rá nem jössz a kupola egy fontos tulajdonságára. Hamarosan szó lesz róla. Most azonban utána kéne járni, mire is utalt az egyik levélben a Farley kódjával kapcsolatos feljegyzés. Eddig egy olyan helyet láthattál, ahol kódot kellene használni.
Tipp 1
Tipp 2
Ha megtaláltad, akkor az említett feljegyzésből eléggé egyértelmű, hogy mi lehet az ajtó kódja, bár egyelőre nem világos, mi köze lehet Farley házához.
Tipp
Megoldás
Az ajtó kinyílt, szabad az út befelé. Mindenek előtt menj egyenesen tovább, a ház másik ajtajához, nyisd ki, és nézz körül, hol is vagy. Hát igen, most már van egy útrövidítés Farley házán keresztül. Bent a házban, mielőtt még mindent megnéznél, vár rád a Cyan egy kis gonoszkodása, amit a korábbi játékaiban már többször is elsütött. Megtaláltad az alagutat?
Tipp
Na mit láttál?
Láss hozzá a ház részletes felderítéséhez. Itt is rengeteg olvasnivalót találsz, ezek végre fényt vetnek sok, eddig homályos dologra.
Hartnell régi levele
A fajok leírása
Kommunikáció
Magvak
Vendégkönyv
Farley magnetofon felvétele
Az olvasni és hallgatnivalókon túlmenően nagyon fontos darab a
Térkép
Tanulmányozd alaposan a térképet, főleg a peremén a halványzöld jeleket, talán már rájöttél, hogy milyen fontos dologra utalnak.
Megoldás
Egy másik térkép
A vetítőgép használata nem okozhat problémát. Bekapcsolva a térképre világít, és pontosan irányítva, felhívja egy helyre a figyelmet. De máshová, egy másik diát is ki lehet kivetíteni.
Tipp 1
Tipp 2
Végezetül még nézd jól meg a falitáblát, erre több ábra és megjegyzés is fel van tűzve. Ezek a jegyzetekben leírtak mellett képekben is igyekeznek megvilágítani, hogyan jött létre a világok közötti területcsere és hogyan illeszkedik mindebbe a Fa.
A falitábla