Firmament végigjátszás

Bevezetés



A Myst és az Uru videojáték sorozat, valamint az Obduction alkotója a Cyan Worlds, Inc. 2023 júniusában bocsátotta útjára a Firmament nevű egyszemélyes kalandjátékát. Az Obductionhoz hasonlóan témája teljesen eltér a Myst világtól, inkább sci-fi mint fantasy. Felépítése, hangulata, stílusa viszont eléggé hasonló a korábbiakhoz, steampunk stílus némi jugend beütéssel. A beleélés fokozása miatt a jelenlegi technikai szintet alaposan igénybe veszi, cserébe hatalmas világokban barangolhatunk, fotorealisztikus és valósidejű 3D grafika mellett – ennek az ára természetesen, hogy komoly teljesítményű gép kell hozzá. Egy jobbfajta videokártya nélkül kár belevágni. A program Mac gépekre és Steam VR támogatással is megjelent, a Playstation 4 és 5 kiadás útban van.

Mint az az ilyen típusú játékoknál elkerülhetetlen, mindent alaposan meg kell vizsgálni, el kell olvasni és meghallgatni a szereplőket. A Cyan korábbi játékaihoz képest ebben kevesebb a levél, könyv, beszéd, ez utóbbiak inkább csak homályos utalások a sztori hátterére, főleg az elején, néhol ad egy kis segítséget. A játék angol, francia, olasz, német, spanyol, orosz, lengyel és japán nyelven élvezhető, a beszédekhez van bekapcsolható felirat. Az alábbi végigjátszásban a néhány iromány és a beszédek magyar fordítását is elolvashatod a megfelelő helyekre klikkelve, és tippeket, megoldásokat is találsz. E két utóbbinál természetesen még nagyobb feszültségű a spoilerveszély!

Dióhéjban: egy földalatti bunkerben, műhelyben térsz magadhoz, nem emlékszel, hogy kerültél oda, ki vagy. A megjelenő Mentor némi kezdő segítséggel lát el, azután csak szellemként kísér az utadon és néha tesz többnyire homályos meg­jegyzéseket. Három világot, vagy ahogy a játékban hívják, birodalmat kell kétszer is bejárnod a végkifejlethez, ahol mindenre fény derül, miért volt a nagy titkolózás. A régies Firmament szó jelentése magyarul egyébként "égbolt", latinosan "fir­mamentum". Majd kiderül, miért.

A játékmenet eléggé lineáris, tehát a részfeladatokat megfelelő sorrendben kell megoldani, bizonyos pontokon a továbbjutáshoz bizonyos előzményeket máshol már el kellett végezni.

Néhány tanács

Magyar ismertetők

Indulás, bunker

Egy gépteremben térsz magadhoz és hamarosan egy jelenés, a Mentorod szól hozzád.

A Mentor beszéde

Vedd el az asztalról a felajánlott fémkesztyűszerű szerkezetet, amely a jobb kezedhez rögzül. Ez egy univerzális mechanikus és elektronikus munkaeszköz (adjunct), közelről vagy távolabbról is csatlakoztatni lehet a megfelelő aljzathoz (socket) és az Őrző irányíthat vele egy szerkezetet. Az ilyen típusú játékokban megszokott rengeteg gomb, kapcsoló, kallantyú, kerék, stb. helyett itt csak ez az egy van, ezzel minden elintézhető.

Nézz körül a szobában. Találsz egy Personal Maintanence Adjunct című könyvet, ez a csatlakozó leírását tartalmazza, a lényege itt van:

A csatlakozó használata

Menj fel a csigalépcsőn és nyisd ki az ajtót a csatlakozóddal: az aljzatot hozd kb. középre, nyomd meg az egér balgombját, ekkor az aljzat zölden felfénylik. Engedd el a gombot, ekkor a csatlakozó és az aljzat kapcsolódnak. A zárás vagy nyitás a Q vagy E gombokkal végezhető. Ha az ajtó kinyílt, a jobb egérgombbal szüntesd meg a kapcsolatot.

Egy dolgozószobába érkezel, majd innen tovább egy raktárfélébe. A továbbjutást kissé magasabban keresd. Végül a bunker felemelkedik és kiléphetsz a szabadba.

Curievale 1.

Hatalmas hóborította hegyek közé érkezel.

Mentor

Jobbra indulva az épület mellett egy hídhoz érsz, rácsatlakozva emeld fel és haladj tovább.

Mentor

(Időnként hangszóron pár szavas közlemények hallhatók – úgy tűnik, nincs különösebb jelentőségük)

Curievale sziklafal

A kőlépcsők tetejénél balra bemehetsz a sziklák közé egy kanyargós ösvényre, amit egy keskeny szakadék szakít meg. Nem tudsz átugrani, átkelni a túloldalra. Nézz körül, aztán vissza és tovább az úton. Egy leeresztett híd innenső feléhez érkezel, a továbbjutást egy markolószerkezet zárja el, hiába is próbálkozol a csatlakozóval. Pedig valahogy tovább kellene jutni.

Nézz körül. Semmi? Tipp

A tetőn láthatod, hogy ez egy kábelen mozgó emelőszerkezet, daru. Megtalálod a vezérlő aljzatot is. A csatlakozód kétféle dolgot irányíthat, mozgathat vagy emelhet. A Tab gombbal váltogathatod, mit csináljon. Először húzd fel a markolót, majd vizsgáld meg a felső sínpályát, hová lehet jobbra és balra mozgatni a darut? Azután menj le és húzd fel a hidat – oké, de a túloldali fele még lent van. Valahogy másképp kell átjutni a túloldalra.

Mentor

Tipp 1
Tipp 2
Tipp 3

Megoldás

Miután sikeresen átjutottál a túloldalra, felemelheted a híd másik felét. Találsz egy gömbszerű építményt (Conveyance Pod), ez egy utazófülke, amivel gyorsan lehet távoli helyek és a Birodalmak között közlekedni. Ha rákapcsolódsz, a csatlakozód mindíg kiírja (és meg is jegyzi) az aktuális hely nevét (most Curievale Bluff – Curievale sziklafal). A gömbbe belépve eljuthatsz a Swan nevű helyre, ami egyféle hub, központi állomás, szállás- és pihenőhely, de most inkább ne, ott most nincs semmi tennivaló. De ha nem bírod ki és mégis tennél egy rövid vizitet, ugorj előre a Swan 1. fejezethez.

A következőkben el kell jutnod az égnek meredő távoli nagy építményhez, ennek a Birodalomnak az Ívjéhez, ott lehet majd frissíteni a csatlakozódat. Továbbhaladva egy újabb leeresztett hídhoz érkezel, a túloldalon egy következő daruállomással. Ennek a hídnak a két oldalát külön-külön kell felemelni. Az itteni nyilván nem gond, de a túlnani? Hogyan érhetnéd el a túloldali aljzatot?

Tipp

Megoldás

Átmenve a hídon és balra fordulva egy vasajtóhoz érsz, persze nyitó­szerkezet nélkül. Valahogy másképp kell tovább­jutnod. Ennek az állomásnak is felvezet a tetejére egy létra, menj fel, nézz körül. Most magasabban vagy, a mozgódaru sínje fölött. A csatlakozóval hozd ide a darut. Közben figyeld a csatlakozód paneljét! Mikor a daru sikeresen megérkezik, láthatod, hogy a tetején is lehet utazni, sőt ott is van egy aljzat. Rajta, indulj tovább!

Az öröm azonban korai, mert a sziklafalnál hamarosan elakad a járműved. A jégkocka lent egy sziklakiugróba ütközik, ez akadályozza a továbbjutást. Sajnos, ez az aljzat csak az előre/hátra mozgást tudja irányítani. Így vissza az állomáshoz, és a másik aljzattal olyan magasságra kell beállítani a jégtömböt, hogy átjusson az akadályon, majd ismét előre... Valószínűleg többször kell próbál­koznod oda-vissza tolatva.

Tanács

Ha sikeresen, elakadás nélkül nekilódult a szerkezet és elérkeztél a túlsó végállomáshoz, akkor elnéztél valamit. Térj vissza a középső állomáshoz és indulj el megint, ezúttal jobban figyelve.

Tipp

Az alagútban belülről nyisd ki a vasajtót a szokott módon, majd tegyél egy felfedező utat a másik irányba. Egy újabb hídhoz érkezel, amin nincs vezérlő aljzat. Körülnézve azonban rábukkansz a lehetséges kerülő útra, másrészt felülről észrevehetsz a darupálya legvégénél egy zárt ejtőgaratot.

Tipp

Leballagva az ösvényen a pálya végén levő rámpához jutsz – de nem lehet rá átugrani, nyilván megint a jégtömb segítsége kell. Ha viszont idefurikázol vele a daru tetején, nem lehet róla leszállni. Azonban mindenképpen a képen látható helyzetet kell létrehozni:

Kép

Tipp

Megoldás

Ha a tömb a helyén van, a kanyargós ösvény aljáról átjutsz a végállomásra. A garat vezérlését innen már eléred, de amíg rajta állsz, nem fog kinyílni. Menj fel az állomás tetejére, ahonnan eléred mind a garat, mind a markoló vezérlését, de mielőtt buzgón ténykedni kezdenél, olvasd el a falra írt figyelmeztetést:

"Használd a megfelelő berendezést mielőtt leengeded a jégtömböt."

Fogadd meg a tanácsot, úgyhogy most legfeljebb annyit csinálj, hogy kinyitod a garatot, felemeled a jégtömböt és a garat fölé mozgatod. Ekkor megjelenik a "daru kapcsolódott, felső garat nyitva, alsó garat zárva" felirat a csatlakozód paneljén.

Indulj tovább. A felvezető ösvény végén a hidat a szokott módon emeld fel.

Mentor

A híddal átellenben van a függővasút (omniwheel) állomása. A külső aljzat a hívásra szolgál, ha esetleg nem lenne itt, a belső az indító. Indítsd el a fülkét a Víztározónak (Reservoir) hívott helyre, oda, ahol a hatalmas Ív magaslik.

Curievale víztározó

Fagyott tó, közepén kis toronyféle, körben három kisebb építmény, a magasban az Ív, a túlparton épületek és egy megfagyott vízesés. Szaladj körbe, közben a Mentor többször is megszólal.

Mentor

Az egyik vaskapu nyitható, ezt tedd is meg és így bejuthatsz a jégfeldolgozó üzem területére. Először nézz körbe a földszinten, találsz az egyik hátsó sarokban egy utazófülkét. Nyisd ki egy pillanatra, ekkor az "Ice factory  – Jég üzem" hozzáadódik az elérhető helyek listához. A bejáratnál jobbról és balról is a lépcsőkön felmehetsz a körbefutó emeleti karzatokra. Az egyiken eljutsz egészen a hátsó falig. Itt azonban hiányzik a fémjárdából egy darab, és nem érheted el az üzemet irányító aljzatot. Valahogy másképp kell odajutni. Ha figyelmesen jöttél a karzaton, észrevehettél valamit. Közben a mentor is hallatja magát.

Mentor

Az aljzatra kapcsolódva a panel jelzi, hogy "felső garat nyitva, alsó garat zárva". Ezzel kinyithatod az alsó garatnyílást is. Mivel mindkettő nyitva van, visszatérhetsz a mozgódaru állomásra, hogy a jégtömböt meg­lovagolva ide juss. Visszamehetsz a függővasúttal, ahogy érkeztél, vagy az utazógömbbel is.

Az állomáson a nyitott garat felett lógó jégtömbre állva a csatlakozóval kap­csold be a süllyesztést, és élvezd az utazást vissza az üzembe.

A zutty után az üzemben hívd magadhoz a liftfülkét, szállj be, majd tolass vissza, aztán le. Ezzel odaérkezel az irányítóközponthoz, s egyúttal a fülke híd a felső fémjárda számára, újabb rövid utat nyitva meg. Bekapcsolhatod a gyárat és végig­nézheted a jégtömb feldolgozását, azonban ennek csak később lesz jelentősége.

Az irányítóközpontból bejárhatod az üzem felső szintjét, a lényeg, hogy egy emeleti ajtón át kijuthatsz az éppen odaforgatott forgódarura. Érdemes alulról is szemügyre venni a felső körsínt, a keresztbe fektetett gémet rajta a két kabinnal, amivel a gém a körsínhez csatlakozik. Ha valamelyik kabin mozog a sín mentén, ezzel a keresztgém is elfordul. A gém egyik végén egy mozgatható rámpa van, a másikon egy markoló lóg.

Visszatérve a daru tetejére, először is csinálj egy mentést, mert könnyű elakadni a továbbiakban! Az első kabinba mássz le (a másik is hasonló, de azt most hagyd békén). Az aljzattal háromféle mozgást lehet irányítani:


Fore Cab Drive – első kabin mozgatása előre-hátra, ezzel egyúttal elfordul a keresztgém is;
Boom Extension – a gém végének kitolása, visszahúzása;
Hook – a gém végének leengedése, felhúzása

Állj a fülke közepére és az irányítással manipulálva figyeld meg, mikor mi történik. A forgódaru egyértelműen utal arra, hogy olyan helyre is eljuthatsz, ahová egyébként nem lehet. De hová? Menj fel a gémre és nézz jól körül!

Tipp

Megoldás

A cél tehát a daru gémjét a kinézett ponthoz juttatni. Ehhez a gémet be kell húzni, elforgatni, kitolni, leengedni, illetve ezek kombinációja szükséges. Közben a gém innenső vagy túlsó vége megakadhat valamiben, ekkor finoman változtatni kell a beállításokon. A gém helyzetét és az esetleges elakadást mutatja a csatlakozód panelje. Ha valahol végképp megszorulna a daru, töltsd vissza az elmentett kezdőállást.

Curievale Ív

Mentor

Ha sikeresen eljutottál a lépcsőkhöz, két lifthez érsz, az egyik lefelé visz és kinyithatod a tó partján levő másik kaput, a másik a függővasúthoz vezet, amivel végre eljuthatsz az Ívhez.

Mentor

Két szobor között lépsz be az Ív aljába, a folyosón végighaladva újabb liftezés következik, és egy furcsa szoborhoz érkezel. Majd egy lépcsőn lejutsz egy alsóbb szintre, ahol egyrészt egy utazófülke található (nyisd ki, hogy az állomások listájához hozzáadódjon a Curievale Ív), másrészt egy gépezet a szoba közepén, ez végzi el a csatlakozód frissítését.

Mentor

A frissítés után nagyobb távolságra lehet vele dolgozni. Ki is kell próbálnod ott helyben egy aljzaton, ezzel egy rejtett ajtó válik elérhetővé. Lépj be, természetesen egy újabb aljzat vár, ami kinyit egy panoráma ablakot és persze felbukkan egy még újabb aljzat, ami felemeli a fagyott tó közepén a Tornyot.

Mentor

Ezzel Curievale-lal egyelőre végeztél, de a Mentor is homályosan célzott rá, hogy vissza fogsz még térni ide, ha a csatlakozód teljesen megújhodott. Az Ívből kinézve is látszik, hogy vannak még felderítetlen területek. Most azonban nézd meg a kiemelkedett tornyot a befagyott víztározó közepén és aztán irány Julestone Swanon keresztül, célszerűen az ívbeli vagy a gyárbeli utazógömbbel.

Swan 1.

Swan csak a végjátékban lesz fontos. Jelenleg mindössze annyi a szerepe, hogy az utazógömbökkel a Birodalmak között közlekedj. Három is van belőlük, most a középsővel érkeztél. Jobbra-balra van még egy-egy, válaszd a Julestone-ba vezetőt (figyeld a feliratot az utazógömbök lábtörlőjén).



Üdvözöllek Swanban. Ahol összejöttünk, beszélgettünk, énekeltünk, tanultunk, ettünk, nevetgéltünk, osztoztunk. Az emlékeim...


Persze nyugodtan körülnézhetsz. Az egész hely központját egy nagy, lassan forgó tölcsérformáju valami urallja.

Mentor

A hátsó traktusban jobbról és balról a lakószobákat találod, bennük egy több példányban is fellelhető könyvvel és egy naplóval.

Mentor

Könyv

Naplótöredék

A két ajtó között nyíló helységek a mentor által többször is emlegetett Mély Alvással lehetnek kapcsolatban.

Mentor

 



 

Cyan Obduction végigjátszás: www.gunda.hu/obduction
Uru és Myst végigjátszások fordítások www.gunda.hu/myst_iv

 

Minden megjegyzést szívesen fogad Norfren
norfren73 {kukkac} yahoo·co·uk

 All Firmament images, text, sound and music Cyan© Worlds, Inc. – All rights reserved Firmament, respective Logos® Cyan Worlds, Inc.
Hungarian walkthrough and translations – Végigjátszás és fordítások © 2023 Norfren 161148523E
A könyvek, szövegek magyar fordítása csak a szerző írásos engedélyével használható más helyen.

Chrome , Firefox és Safari böngészők használatára optimalizált.    

Ez a weboldal készakarva nem használ cookie-kat, így a szokástól eltérőleg nincs mit elfogadnod.

Utolsó módosítás: 2023.7.13.