Myst Online Uru Live – MOUL – tippek és végigjátszás

Bevezetés

Ez a leírás az online Urura vonatkozik. Ebben több Kor megoldása megegyezik a CD offline Uruval vagy csak kis különbségek vannak. Ebben az esetben hivatkozni fogunk megfelelő link formájában az ottani leírásra.uru végigjátszás magyarítás

A végigjátszás olyan formában íródott, hogy az is használhassa, aki nem akarja (azonnal) látni a megfejtéseket, így sok tanács vagy konkrétum csak akkor bukkan elő, ha a vagy feliratra kattintasz. Másrészt, a végigjátszás nem szájbarágós stílusú olyan értelemben, hogy az összes kód stb. benne van – leírom, hogy miként lehet eljutni hozzá vagy meglátni, de a t. olvasó dolga, hogy egy darab fecnire leírja vagy lerajzolja (azért van kivétel). Harmadrészt, a játék folyamán Yeesha többször is beszél hozzánk, leveleket, naplókat találunk. Mivel sajnos kevesen értik az angol szöveget, ezért egy-két mondatban ezeket is beépítettem. Ha a megfelelő jelre kattintasz, a beszéd vagy levél teljes egészében meg­tekinthető; a rövidebb szövegek kis felnyíló ablakban, a hosszabbak egy külön ablakban.

Az Uru több ponton is kapcsolódik a korábbi Myst történetekhez és D'nihozuru végigjátszás magyarítás, ezért talán szánj rá néhány percet és olvasd el a D'ni történelme dióhéjban c. írást, főleg az Uru-val foglalkozó részt, egyébként sok minden a levegőben lógonline uru,kadish,kemo,gira,teledahn,gahreesen,d'ni,yeesha,bahro.

A játékmenet nem lineáris, tehát sokféle módon végigjátszható. Ha nem akarod ezt a végig­játszást használni, csak a játékbeli beszédek és naplók kellenének magyarul, ezek jó részét külön is megtalálod itt. Ezek leg­nagyobb része nem szükséges a végig­játszáshoz, azonban nagyon sokban hozzá­járulnak a beleéléshez, az egész fantázia­világ hangulatához – így sokkal élvezetesebb lesz az egész játék, mintha csak gyorsan végig­rohannánk egy csontszáraz leírás alapján.

Akinek esetleg ismerős az offline (CD) Uru, most azonnal észre fog venni az indulásnál egy változást. Az online Uru 2007-es második indulásánál az alkotók eléggé el nem ítélhető módon (ne elemezgessük, miért) átvariálták az addig teljesen logikus kezdést: érkezés a sivatagba, majd onnan tovább Reltora. Az új felfedező azonnal Reltora érkezett (ki tudja, miért) és onnan indulva kellett a sivatagi küldetést megcsinálni, majd vissza Reltora. A jelenlegi verzióban ez szerencsére választható opció lett (ld. később)

2020. augusztus 21 – Tíz évnyi ígérgetés után bővült a MOUL újabb, a fanok, vagyis a rajongók által készített Korokkal. Ezek még passzív új területek, nincsenek benne feladatok. A Látnok klubjából érhetők el, a könyv az egyik alkóvban van:

Chiso Preniv: egy hatalmas könyvtár, egyelőre két további könyvvel.
Guild of Messenger Pub: A hírvívők céhének klubja, az alsó szinten egy bárral, fent egy konferencia teremmel.
Veelay Tsahvahn: az Emlékezés Kora. Elhunyt embereknek (képzeletbeli d'niaknak és igazi földi felfedezőknek, játékosoknak) állít emléket.

Azóta egy tucat újabb könyv is adódott a könyvtárhoz, egyesek már feladatmegoldósak. Bővebben lásd e végigjárás legvégén, fan Korok címszó alatt

Indulás

Az első indításkor és később új karakter (avatár) generálásakor a kinyíló ablakban a néven és nemen túlmenően két választásod van: New Explorer (Új játékos, szakadék) (A út) vagy Returning Explorer (Visszatérő játékos, Relto) (B út). Válaszd az első opciót, az A utat, ekkor a klasszikus és logikus játékmenet szerint a sivatagban fogsz kezdeni.

Kezdés
A út

D'ni Riltagamin, a sivatag 1.

A Föld mélyén rejtőző egykori D'ni birodalom lakói hívták D'ni Riltagaminnak a Föld felszíni részét. Egy bekerített területre, a kerítés mellé érkezel, azonnal vizsgálj meg mindent. A kialudt vulkán tövében meghúzódó rejtett barlanglakást és a földfelszínről a kihalt D'nibe levezető járatot 1987-ben fedezték fel John Loftin és társai egy új-mexikói sivatagban. Az első kutatók alapították a D'ni Restaurálási Bizottságot (DRC), amely 2004 elejéig működött. Jelenleg Jeff Randi a felszíni terület tulajdonosa. Hamarosan rábukkansz a lakókocsi előtt üldögélő Zandira, aki közli, hogy Yeesha egy üzenetet hagyott a hasadékban. Vizsgáld meg a közeli tűzrakást, egy Relto-lapot találsz benne (Naptár-sziget, Calendar pinnacle), vedd fel. (A Relto-lapok hozzáadódnak a Relto-könyvedhez (még nincs nálad) és egyúttal valamit hozzáadnak az égi szigetedhez is.) Körbeszaladva a vulkánt egy roncsra és egy wahrk csontvázra akadsz (aki játszott a Rivennel, annak ismerős kell, hogy legyenek), valamint egy újabb Relto-lapra (madár-lap). A hasadék mellett egy mozdulatlan szélkerék árválkodik. Valószínűleg eddigre már ráakadtál egy-két különös vászondarabra is, rajtuk egy kéz jelével. A vásznakat meg kell érinteni, ekkor a kézjel egy része felvillan. Ezek az úgynevezett Yeesha-vásznak (Yeesha cloth vagy journey cloth) és a továbbiakban fontosak lesznek.

Ereszkedj le a hasadékba. Rozoga és leszakadt függőhidak fogadnak. Igyekezz mindent bejárni. A szakadék egyik végén egy kéz jelével ellátott zárt ajtóba ütközöl. Azon az oldalon, ahol lejöttél, több nyitott hálószoba van, az egyikben egy levéllel, a másikban egy újabb vászonnal. Találsz egy nem működő kosaras emelőszerkezetet is. A túloldalon beléphetsz egy nyitott ajtón. Itt két szerkezet is található, de ezek sem működnek, hasonlóképpen az ajtókat csukó-nyitó gombok sem. Az első feladat tehát:

A nyitott ajtajú szobában (most már bezárhatod) próbáld beindítani a két holovetítőt. Az egyiken csak néhány felvillanást látszik, a másik kék gombot megnyomva Yeesha jelenik meg, de néhány mondat után a kép megszakad, valamit még nyilván állítani kell.

Hallgasd meg Yeesha kissé homályos beszédét a mélyben fekvő kihalt városról, a kihalt D'ni birodalomról. A város, a birodalom és a Korok (világok) felélesztéséhez nagy utat kell bejárnod. Minden utazás sikeres befejezéséhez össze kell rakni annak darabjait, amiket Koronként hét-hét vászondarab jelképez. Ezt a hét Yeesha-vásznat kell itt a sivatagban is megkeresni, hogy továbbjuthass. Valószínűleg már eddig is találtál közülük néhányat, keresd meg és érintsd meg mindegyiket.

Ha mind a hét vásznat megszerezted, kinyithatod a szakadék sarkában, a fa alatt levő ajtót és lemászhatsz egy kis barlangba. Itt megtalálod a Relto-könyvedet - kattints rá!

Relto

Reltora érkezel, az égben, a felhők között lebegő szigetedre. Madarak repülnek a sziget körül és van egy apró szigetecske is egy furcsa primitív híddal. A sziget egyelőre elég kopár, egy kissé roskatag kunyhóval, előtte négy díszes kőoszloppal, a bahro-oszlopokkal (Bahro-pillar). Az oszlopoktól balra egy kőkút van (Stone well). A kunyhó ajtaját kinyitva és belépve két könyvespolcot és egy ruhás­szekrényt látsz. Ezt kinyitva az avatarod kinézetét, ruházatát módosíthatod. (A ruhadarabok száma idővel gyarapodik.)

A jobboldali polcon találsz egy könyvet, talán Yeesha hagyta itt. A könyvben megtalálod a négy fő Kor nevét egy-egy rajzocskával, ami már sugallhat valamit. A lapok alján észreveheted a d'ni számokat 1-től 8-ig. Jegyezd fel ezeket, mert később még szükség lesz rájuk. Odakint vizsgáld meg az oszlopokat, a tetejükön levő rajzokkal és a Yeesha könyvében látottakkal azonosíthatod őket. A kunyhó lépcsőjétől nézve:

Bal innenső: Eder Gira (hal jele, zöld kézjel)
 
Jobb innenső: Teledahn (gomba jele, narancssárga kézjel)
Bal túlsó: Gahreesen (könyv jele, kékeszöld kézjel) Jobb túlsó: Kadish Tolesa (fa jele, lila kézjel)

A kunyhó baloldali polcán egy ún. kapcsolókönyv (linking book) van, amely az egyik Bevin Társaságba (Szomszédságba, Neighborhood) vezet, ha a kinyitott könyv kapuképét megérinted. A Társaság (amelynek kb. 20 tagja van) pontos nevét később megtudhatod.

Valószínűleg könnyen rájössz, hogyan is tovább. Egyelőre azonban hagyd békén az oszlopokat és Könyveiket, menj be a kunyhóba és használd a baloldali polcon levő könyvet.

Mielőtt folytatnád a küldetést, pár technikai dolgot próbálj ki, ha eddig nem tetted volna:

A billentyűzet:

F1 gomb: A nézőpont váltása, első személyben vagy harmadik személyben, magadat látva játszhatunk.
F2 gomb: most még nem aktív, majd a KI-t lehet csukni-nyitni vele. Az alsó felugró menüsorból is előveheted.
F3 gomb: A derekadon levő Relto-könyv nyitása. Ezzel a különleges Könyvvel bárhon­nan haza kapcsolódhatsz (telepor­tálhatsz) ide, a saját kis Korodba (világodba), Reltora, ha meg­érinted a benne levő képet. A könyvet az alsó felugró menüsorból is előveheted. Vészhelyzetben (pl. ha leesel valahonnan) az avatar magától is előkapja a Könyvet.
Ctrl 1-6 gombok: az avatar különböző mozdulatokat tesz (integet, leül, táncol, nevet, stb.)
Nyíl gombok: mozgás a megfelelő irányokba.
Shift + nyíl gombok: szaladás a megfelelő irányba.
Betűköz (space): kis ugrás, shift gombbal együtt nagy ugrás. Kombinálható az előrenyíl gombbal (rövid/hosszú ugrás előre).
Vessző és pont gombok: jobbra/balra lépés.

Próbáld ki és gyakorold a menet közbeni és a helyből ugrásokat, mert később még szükség lesz rá, főleg az utóbbira. Rövid ugrás (walk-jump): előrenyíl és utána azonnal a szóköz gomb. Hosszú vagy futó ugrás (run-jump): balkézzel nyomd le a shift gombot, majd jobbkézzel az előrenyilat és azonnal a szóköz gombot. Tudnod kell lépés nélkül, helyből elugrani. Precíz ugrások előtt mindig harmadik személy módban állj pontosan oda, ahonnan ugrani akarsz, majd első személyben állítsd be pontosan az irányt a képernyő középvonalára. Ezeket jó egy kicsit gyakorolni, mert bár az Uru kalandjáték, nem egy helyen kell majd pontos ugrásokat végrehajtani.

Kétféleképpen indulhatsz el: vagy a kunyhóbeli Könyvet, vagy az oszlopokban rejtőző Könyveket használva. Tulajdonképpen mindegy, de inkább az előbbival érdemes kezdeni, mivel így gyorsan megszerezheted a d'ni kommu­nikátort, a KI-t. Lépj be tehát a Társaságba.

B út

Ez felforgatja ugyan a logikus játékmenetet, de egy új avatár generálásakor ezt az utat is választhatod, ha már ismerős a játék, egyből Reltora akarsz jutni és onnan a városba, a sivatag és a négy alapkor bejárását pedig későbbre halasztod.

Relto és a Sivatag

Változások az A úthoz képest:

Reltora érkezel, itt több változást is felfedezhetsz. A Relto-könyv már nálad van. A négy bahro-oszlop helyett csupán egy van középen. A kéz jelére kattintva az oszlop itt is felfedi a benne rejtőző Könyvet, amely D'ni Riltagamin-ra, a sivatagba vezet.

Tovább indulhatsz a kunyhóban levő könyvvel a Társaságba és az onnan elérhető helyekre, illetve megszerezheted a KI-t.

A sivatagba elmehetsz most vagy később. A sivatagot ugyanúgy kell végigcsinálni, mint a fentebbi leírásban, a legvégén a barlangban nem a Relto-könyvet, hanem a bahro-oszlopokat megjelenítő Relto-lapot találsz.


Esetleges hibákat, megjegyzéseket szívesen fogad Norfren

All Myst, Riven, D'ni, Uru images, text, sound and music Cyan© Worlds, Inc.
All rights reserved Myst®, Riven®, D'ni® Uru®, respective Logos® Cyan Worlds, Inc.
No part may be copied or reproduced without express, written permission of Cyan Worlds, Inc.
Hungarian walkthrough and translations - Végigjátszás és fordítások © 2005-2023 Norfren 161148523E

Chrome , Firefox és Safari böngészők használatára optimalizált.

Nézz ki az ablakon. Érdekes, mi? Ez itt nem a reklám, hanem a beszédek helye * Ez itt nem a reklám, hanem a beszédek helye * Ez itt nem a reklám, hanem a beszédek helye. Próbáld megtolva beindítani...
hiába, mintha be lenne szorulva.
Be kell indítani az energiaellátást
biztosító szélkereket.
A másik szobában végződik a szélkerék tengelye. Az előtte levő karral old ki a féket. Ezután a felszínen megtolva beindul a szélkerék és az áramellátás. Vizsgáld meg a kék gomb körüli hieroglifákat.
Láttál-e hasonlókat valahol?
Az ajtó mellett, a falon négy ugyanolyan jel látható, mint a gömb körül, egy kivételével. Itt az egyik jel különbözik. Addig kattogj rajta, amíg azonos lesz a falon látható megfelelő jellel. Hármat találhatsz a sivatagban,
négyet a hasadékban.
  1. Az érkezési helyhez közeli tábla hátoldalán;
  2. A lakókocsi egyik oldalán;
  3. Az óriási csontvázon;
  4. A hasadékban, az egyik hálószoba falán;
  5. Yeesha a beszéde során felerősít egyet a szoba falára;
  6. Ha becsukod ennek a szobának az ajtaját, az ajtó külső oldalán;
  7. A pedállal leereszthető kis emelőkosárra erősítve.
Érintsd meg az oszlopokon a kéz jelét, különböző színekben felizzanak.
Helló, üdvözöllek.

Hát igen. Zandi vagyok. Én még talán nálad is jobban tudom, hogy miért vagy itt (kuncog). Vonzódsz a helyhez, ahogy mások is. Jómagam nem azért vagyok itt, hogy válaszolgassak. Csak némi segítséggel szolgálhatok az induláshoz. A lány egy üzenetet hagyott a Hasadékban. Hallgasd meg figyelmesen. Kövesd. Találd meg az Utazás darabjait. Aztán lépj be a Fába. Ja, és gyere vissza, ha még segítségre lenne szükséged.

Legdrágább Yeeshánk!

Tudjuk jól, hogy a jövőbe sem Író, sem a Teremtő nem láthat bele, de az álmok azt mondják, hogy D'ni valamikor ismét naggyá lesz. A D'ni után kutatók csak érkeznek egyre a sivatagból, megnevezhetetlen érzéseiket ők maguk sem értik.

De az álom egy sivatagi madárról is szól, kinek ereje majd megszövi D'ni új jövőjét. Tartunk egy ekkora erőtől, mert az átformálja az embert.

Yeesha, sivatagi madarunk, kutatásaid egyre távolabb és távolabb hajtanak tőlünk. Remélem, hogy amit találsz, az majd ismét közelebb fog hozni.

- Apád Atrus

Ők fogják nekem idehozni a legalsóbbakat

Lehetetlen

A teher most már az enyém

Amit találtam vissza kell szolgáltatni

Shorah. Rekooahn treCleft preniv legloen b'rem... Ó persze, ez d'niul van, nem értheted. Ismét folyik a víz a Hasadékban. Már oly régóta kiszáradt. Ömlik be a víz a sivatagból. Közeledik a vihar.

Hallottál már a Városról? A Városról odalent a mélyben, az ősi Ururól? Azokról, akik világokat tudtak írni a hatalmukkal? Hosszú évezredeken át virágzott a Város, vigyázta a felszín alatt a titkot, vigyázta a hatalmat, vigyázta a Korokat. Mindig őrködött. Büszke és öntelt lett a Város, aztán meghalt.

A víz arra folyik, amerre akar. Bár szabadon és saját maga keresi az útját, de mindig lefelé folyik. Csak lefelé.

D'ni, a Korok Városa meghalt. De most újfent lélegzik. Várakozik. Egyesek odatartanak már, de neked meg kell találnod az Utat. Olyan, mint egy bonyolult falikárpit, felfoghatatlanul komplex, ráadásul most szétfoszlott. Megmutatjuk neked a darabjait, a kárpit darabjait, a vásznakat. Találd meg őket. Hetet. Hetet minden Korban, hetet itt a sivatagban. Vedd ezt úgy, mint egy feladatot. Nem, úgy mint egy felkérést.

Imádkozz.

A víz lefelé folyik, összegyűlik egy medencében és végül eljut a gyökerekhez. És a fa ismét növekedni kezd. Én Yeesha vagyok. A szüleim hoztak erre a helyre. Mi pedig téged.